פציעות ספורט

עיסוק בספורט גורם הנאה רבה, אך התקדמות נלהבת מדי באימון, שרירים חלשים וטכניקה לקויה, עלולים להוביל לפציעות שונות ונזק גדול. איך נמנעים מפציעות בזמן אימון? איך מאבחנים פציעות ספורט ומטפלים בהם ? בעבר פציעות ספורט היו נחלתם של חיילים, ספורטאים מקצועיים, תלמידים ומעטים שעסקו בספורט. אך כיום יותר ויותר אנשים מבינים את חשיבותה של הפעילות הגופנית, ומנסים לשלב פעילות הליכה, ריצה, אימון משקולות או רכיבה על אופניים. למרות שהסיכוי להיפצע מהליכה איטית בחוף הים הינו נמוך, יש להניח שפציעה היא חלק מפעילות ספורטיבית, על כמה וכמה פעילות ספורט אגרסיבית, או אימון ספורט מקצועי. המטרה של כל ספורטאי פצוע היא לחזור לפעילות מהר ככל האפשר. עם זאת, יש לזכור שפציעתו לא תחלים על מיטת הטיפולים. במקביל לטיפולים יש לעבור תהליך שיקומי מותאם אישית, שמטרתו להחזיר את המטופל לאורח חיים פעיל ולהוריד את הסיכון להישנות הבעיה. מרכיב קריטי בריפוי היא תוכנית השיקום שתכלול פעילות גופנית מותאמת אישית עם מגוון תרגילים שמטרתם שיקום מלא עבור כל מטופל, ובהתאם לכל פציעה. מומלץ להיוועץ באיש מקצוע לפני אימונים, ולפנות מיד לאורתופד מומחה במקרה והתרחשה פציעה בזמן אימון או ישנו חשד להתפתחות נזק למפרקי הגוף. ד"ר מאזן פלאח, אורתופד מומחה לניתוחי ברכיים וספורט, מטפל בשחקני כדורגל מקצועיים, ומהווה רופא יועץ ומטפל בקבוצת בני סכנין.

פציעות ספורט שכיחות

פגיעות במפרק הברך

פציעות בברך, המפרק הגדול ביותר בגוף, עשויות לנבוע מחבלה ישירה, חבלה סיבובית, או להתהוות באופן הדרגתי. הפציעות השכיחות הינן: קרעים של המיניסקוס, קרע של הרצועה הצולבת הקדמית או האחורית, פריקות של הפיקה ו/או נזק לסחוס המפרק. ברוב המקרים, לאחר פציעות ברכיים ניתן לשוב לפעילות ספורט מלאה בעקבות טיפול מותאם, גם אם נדרש טיפול ניתוחי, ותהליך שיקום לאחריו.

פגיעות במפרק הקרסול

פגיעות במפרק הקרסול הינה פציעה נפוצה בקרב העוסקים בספורט. עם זאת, מרביתן של פציעות הקרסול בעת פעילות ספורט, אינן מצריכות התערבות כירורגית, ודורשות בעיקר מנוחה, התאמת פעילות ופיזיותרפיה למשך מספר שבועות עד מספר חודשים. אם הפציעה גורמת לשבר או לקרעים ברצועות המייצבות, הדבר עלול לחייב טיפול ניתוחי ושיקומי מותאם למשך מספר חודשים.

פגיעות במפרק הירך

מפרק הירך נמצא עמוק ועטוף במספר שכבות של שרירים, גידים ועצבים, שכל אחד מהם יכול להוות גורם ומקור לכאב, מה שגורם למורכבות התהליך האבחוני ואיתור הגורם לבעיה. במפרקים אחרים כדוגמת הברך, הכתף, הקרסול והמרפק, השכבות העוטפות את המפרק כוללות בדרך כלל רקמה של שומן ועור, ולעיתים שכבת שריר בודד, מה שמקל על אבחון גורמי כאב מהמפרק עצמו. הטיפול בפציעות ספורט ירך הינו לרוב מנוחה וחיזוק שרירים, אך לעתים נדרש טיפול כירורגי ארטרוסקופי.

צרו איתנו קשר